کرپس

آموزش و راهنمای بازی کرپس (Craps)

اگر شما هم به تازگی اسم بازی کرپس به گوشتان خورده و از چگونگی انجام آن اطلاع ندارید، با خواندن این مطلب خم و چم بازی کرپس را خواهید آموخت؛ بخصوص که جزو بازی‌های جدید کازینویی هم به حساب می‌آید و اغلب علاقه‌مندان در این عرصه در مورد آن کنجکاو هستند.

در نگاه اول میتوان حدس زد که بازی کرپس کمی متفاوت از سایر بازی‌های کازینویی‌ ست و بسیار گیج کننده به نظر میرسد اما با کمی دقت و تمرکز میتوانید آن را یاد بگیرید و چه بسا در آن خبره شوید.

آموزش ساختار میز بازی کرپس

اگر به میز بازی کرپس نگاه کنید ساختاری با نقش‌های عجیب و رنگارنگ به چشمتان میخورد. دو تاس قرمز 6 وجهی بر روی میز وجود دارد که تعیین کننده‌ی سرنوشت این بازی هستند. دیواره‌های داخلی میز بازی را با فوم مخصوص ساخته‌اند تا زمانی که شوتر تاس‌ها را به سمت دیوار پرتاب می‌کند، تاس‌ها چرخش بیشتری داشته باشند و نتایج غیرقابل پیش بینی‌تر شود.

در هر میز بازی 4 عضو ثابت وجود دارد: یک فرد به عنوان استیک من، یک فرد به عنوان باکس من و دو فرد به عنوان دیلر. در ادامه با وظایف هر کدام از آنها آشنا خواهید شد.

هر یک از دیلرها در دو سمت میز قرار میگیرند. در سمت هر کدام از دیلرها اعدادی در باکس نامبر قرار گرفته‌اند که شامل اعداد از 3 الی 10 می‌باشد و در سمت چپ میز عبارت don’t come bar به چشم میخورد. بین هرکدام از اعداد هم لاین‌های pass و don’t pass قرار گرفته است. در دو سمت میز کلمه‌ی COME به درشتی و با رنگ قرمز نوشته شده است. اعداد 2 11 10 9 4 3 12 در محدوده‌ی فیلد قرار گرفته‌اند (field بین pass و come قرار دارد). زمانی که روی فیلد شرط بندی می‌کنید، از آنجا که تعداد اعداد بیشتر است، ممکن است تصور کنید که این نوع شرط ریسک کمتری دارد اما آمارها می‌گوید احتمال آمدن اعداد 5 6 7 8 بیشتر است.

البته از عبارات big6 و big8 که در گوشه‌ی میز به صورت مایل نوشته شده نیز بهتر است غافل نشوید. آنها به این معنی هستند که شرط می‌بندید که پیش از آمدن 7، دو عدد 6 و 8 می‌آیند.

مرکز میز کرپس با عبارت hardway bet مشخص شده است. این قسمت محل قرار دادن شرط است.

اصول ابتدایی بازی Craps

در بازی کرپس تاس نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کند ، میز بازی کرپس پر از نقش و نگار است و برخلاف بازی پوکر دور میز هیچ اثری از صندلی است. این بازی بصورت سرپا انجام می شود دور میز بازی هم , چند نفر از کارکنان کازینو حضور دارند، هر کدام از آنها مسولیت یک بخش از میز را در اختیار دارند.

BOXPERSON گوشه ی ای از میز با لباس رسمی می نشینند و مسئولیت محافظت از چیپ ها را در اختیار دارد.

STICKPERSON روبروی باکس پرسن در سمت دیگر میز کرپس می ایستد و با یک چوب مخصوص تاس ها را به اطراف میز برای بازیکن ها هدایت می کند.

سرعت دادن به روند بازی و اعلام نتایج وظیفه STICKPERSON است. دو دیلر هم در اطراف میز هستند، تبدیل پول به چیپ و پرداخت ها به بازی کنان برنده از وظایف این دو دیلراست. در ابتدا وقتی به میز بازی کرپس نگاه می کنید شاید کمی

آموزش چگونگی بازی کردن بازی کرپس

هنگامی که در یک کازینو کرپس بازی می‌کنید، می‌توانید یک شرکت کننده فعال باشید و به نوبت تاس‌ها را روی میز بریزید یا اینکه یک شرکت کننده منفعل باشید و صرفاً شرط بندی کنید. در هر دو صورت ضروریست که نحوه‌ی عملکرد بازی را یاد بگیرید.

حال بیایید به چگونگی بازی کرپس نگاهی بیندازیم:

بعد از قرار دادن شرط بندی، یک بازیکن یا شوتر دو تاس روی میز می‌ریزد. مجموع این دو تاس تعیین می‌کند که بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد. درواقع این دو تاس قرمز رنگ برد و باخت بازی را تعیین می‌کنند.

برخلاف سایر بازی‌های کازینویی که بازیکنان بر روی صندلی دور میز بازی می‌نشینند و بازی می‌کند، در این بازی بازیکنان حق نشستن ندارند و باید به طور ایستاده دور میز بازی را بگیرند و بازی کنند. در هر بازی حداکثر 8 بازیکن می‌تواند حضور داشته باشند و پرتاب تاس را نوبتی انجام دهند.

در بازی کرپس، استیک من کسی ست که تاس‌ها را میریزد و نتایج و سرعت بازی را اعلام می‌کند. به طور کلی میتوان گفت مدیریت بازی را استیک من به عهده میگیرد. در هر بازی دو دیلر در دو طرف میز حضور دارند که پول‌ها را برای بازیکنان به چیپ تبدیل می‌کنند و پرداخت‌ها را انجام می‌دهند. از طرفی شخصی به عنوان باکس من وجود دارد. وظیفه‌ی نگهداری و محافظت از چیپ‌ها برعهده‌ی باکس من است.

در این بازی به هر بار پرتاب تاس، یک رول گفته می‌شود. رول اول come out نام دارد. اگر شوتر نتواند اولین رول یعنی come out را به نقطه پیروزی برساند، اصطلاحات می‌گویند seven out شده است. سپس دور بازی جدید آغاز می‌شود و شوتر نفر سمت چپ شوتر قبلی (بازیکن کناری) است.

اصطلاحات کامل بازی

هر بازی اصطلاحات مختص به خود را دارد که شاید در بازی آنلاین آنچنان به کار شما نیایید اما در کازینو این اصطلاحات بسیار به کارتان خواهد آمد  در ادامه با هم عبارات رایج در بازی کرپس می پردازیم :

دوطرفه: وقتی بازیکن هم برای خودش و هم برای دیلرها روی تاس شرط‌ بندی می‌کند

سه طرفه: شرطی که یک بار روی ۲، یک بار روی ۳ و یک بار روی ۱۲ بسته بشه.

آس: شرط بستن روی این که مجموع دو تاس بعد ۱۲ می شه و همچنین به این نوع شرط بندی چشم مار هم گفته میشه.

(Any Craps): شرط بستن به روی این که پرتاب بعدی ۲،۳ یا ۱۲ هست.

(Any Seven): شرط بستن به روی این که پرتاب بعدی ۷ هست.

(Big Red):اصطلاح دیگه برای عدد ۷ هست. بازیکنان سر میز از کلمه ی ۷ استفاده نمی کنن.

بازی کرپس

سیاه: اصطلاح عامیانه ای که دیلرها به جای ژتون های ۱۰۰ دلاری به کار می برن چون معمولا رنگ اونا سیاه هست.

(Bone):  اسم دیگه تاس

(Boxcars):  اصطلاح عامیانه به معنی ۱۲٫ که بهش نیمه شب هم گفته می‌شه.

(Boxman): ناظر میز که بیندیلر و رو به روی متصدی میز می شینه .

شمارۀ جعبه: جایگاه شماره‌های شرط‌بندی: ۱۰-۹-۸-۶-۵-۴

پسرها: اصطلاح عامیانه به معنای دیلر

تاس سرد: اصطلاحی که تو توصیف میزی که کسی تو اون امتیاز نمیاره گفته می‌شه.

(Color‌ In): این اصطلاح زمانی به کار می‌ره که به جای ژتون ‌های کم ارزش با ژتون ‌های با ارزش‌تر میز بازی رو ترک می‌کنید.

(Come bet): شرطی که بعد از مشخص شدن امتیاز بسته می‌شه. درست مثل شرط ‌بندی پس‌لاین(Pass line)  هست.

بازی کرپس

Come out: اولین پرتاب تاس که امتیاز رو مشخص می‌کنه.

(Comp): شرط ‌های مجانی و رایگان که براساس عملکرد بازیکنان در اختیار اونا قرار می‌گیره.

اعداد کرپس: اعداد ۲،۳ و ۱۲٫

چک کرپس: شرط بستن روی هر نوع کرپس موقع پرتاب come out تا شرط pass line شما حفظ بشه.

شرط Don`t come : شرط Don`t pass که بعد از تعیین امتیاز بسته می‌شه.

شرط Don`t Pass : شرط بستن به روی این که پرتاب کننده به امتیاز تعیین شده نمی‌رسه.

دوبرابر کردن شانس:شرط شانسی که دوبرابر مقدار شرط pass/come iست. تو بعضی از کازینوها این شانس بالاتر هست.

چشم‌های مراقب: بخش نظارت یا دوربین ‌های مداربسته که مراقب دیلر و بازیکنان هست.

فرانت‌لاین(Front line): اسم دیگه شرط pass line .

باغچه: اصطلاح عامیانه به معنای شرط فرعی.

جورج: بازیکنی که انعام خوبی می‌ده.

بازی کرپس

سبز: اصطلاح عامیانۀ دیلرها برای ژتون ۲۵ دلاری که تو اغلب کازینوها سبز رنگ هست.

(Hard way): شرط بستن به روی ۴،۶،۸ یا ۱۰ که تنها درصورتی که تاس‌ها به صورت جفت‌های :۲-۲،۳-۳،۴-۴،۵-۵ بیفتن، برنده می‌شید.

(Hi-Lo): یک بار شرط بستن به روی ۲ و ۱۲٫

Hi-Lo-Yo: یک بار شرط بستن به روی ۲،۱۲ و ۱۱٫

(Hop bet): شرط بستن به روی این که پرتاب بعدی منجر به ترکیب خاصی از اعداد تاس هست.مثلا: ۵-۳، ۲-۲، ۳-۳، ۴-۴ و غیره.

Horn bet: شرط بستن به روی این که پرتاب بعدی ۲،۳،۱۱ یا ۱۲ هست.

(Horn high bet): شرط بستن به روی مضرب ‌های ۵ با یک واحد ۳ از اعداد horn و دو واحد روی اعداد (“high”۱۲)

تاس یا میز داغ: وقتی بازیکنان درحال برد باشن یا یک بازیکن اعداد زیادی پرت کنه.

اعداد داخلی: شرط بستن به روی اعداد ۹-۸-۶-۵

(Lay bet): شرط بستن به روی این که قبل از ظاهر شدن اعدادی که روی تون شرط بستید (۴،۵،۶،۸،۹ یا ۱۰) ۷ می‌آید.

(Lay-out): جایی که شرط‌بندی ‌ها به روی آن قرار می‌گیره.

(Lay odds): بعد از تعیین امتیاز، می‌تونید یک شرط اضافی ببندید که در صورت برد شرط اصلی پیروز می‌شود.

جوی کوچک: اصطلاح عامیانه به معنای جفت ۲ یا ۴ سخت.

بازی کرپس

مارکر: لوح پلاستیکی که برای علامت‌گذاری امتیازات در بازی کرپس استفاده می‌شود. روی یک سمت «on» و در سمت دیگر «off» حک شده .

علامت گذاری امتیاز: دیلر برای نشون دادن عدد امتیاز، پوک رو روی منطقۀ شرط‌بندی می‌گذاره

نیمه شب: اصطلاح عامیانه به معنی ۱۲ که به اون boxcar هم گفته می‌شه.

طبیعی: ۷ یا ۱۱ که تو پرتاب come out و برای بردن شرط انداخته می‌شه.

شرط بستن به روی یک پرتاب: شرطی که یک بار انجام می‌شه و یا برنده هست یا بازنده.

(Odds bet): شرطی که به علاوۀ pass line بسته می‌شه.

(Off): زمانی که می‌خواید اعلام کنید تو پرتاب بعدی شرکت نمی‌کنید این اصطلاح گفته می‌شه.

(Off and on): زمانی که come bet جدید مشابه عددی هست که قبلا وجود داشته، به نحوۀ پرداخت come bet توسط دیلر ها گفته می‌شه.

(On): به این معنی که شرط شما در حال اجرا هست.

اعداد خارجی: شرط بستن به روی ۹-۵-۱۰-۴

پارلی: اضافه کردن مبلغی که تا به حال بردید به شرط اصلی و شرط بستن تمام پول به صورت یک جا.

pass line : شرط بستن به روی پرتاب اول که در این زمان شما شرط می‌بندید که پرتاب کننده به میزان امتیاز تعیین شده دست پیدا می‌کنه.

بازی کرپس

(Right Better):  بازیکنی که به روی pass line شرط بسته.

طاق: جایگاهی که ژتون‌های خودتو رو توش قرار می‌دید.

(Seven out): زمانی که پرتاب‌کننده قبل از رسیدن به امتیاز معین هفت بیاره و شرط pass line ببازه، از این اصطلاح در بازی کرپس استفاده می‌شه.

پرتاب‌کننده: بازیکنی که تاس می‌ اندازه.

چشم‌ مار: اصطلاح عامیانه به معنای عدد ۲ که به اون آس هم گفته می‌شه.

متصدی میز: دیلری که تاس رو به پرتاب‌کننده می‌ده و پرتاب ‌ها رو می‌خونه.

(Toke): به معنی انعام.

(World bet): شرط بستن به روی اعداد horn به همراه (any seven (12-11-3-2.

(Yo یا Yo-leven): کلمه‌ای که برای انداختن ۱۱ گفته می‌شه تا با هفت اشتباه نشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *